Blogg

Advokatbyråer erbjuder PR-tjänster

Det finns konsultuppdrag som inte alls handlar om PR eller information, men där sådana frågor kommer in ändå. Från USA läser jag att allt fler advokatbyråer får frågor från sina kunder om hjälp med PR – och många ställer upp, i varje fall de som har en egen informationsavdelning som genom detta också blir fakturerande konsulter.

Intressant utveckling, som kan vara både ett hot och en möjlighet för företag som mitt. Å ena sidan blir det fler på marknaden som erbjuder samma typ av tjänster, å andra sidan finns det för den traditionella PR-branschen möjligheter att skapa gemensamma erbjudanden med advokater, arkitekter, organisationskonsulter och så vidare.

Att vara kreativ

Kreativitetet kommer inte på beställning. Alla som någon gång haft skrivkramp vet precis hur det känns en riktigt okreativ dag. Men vissa människor tycks vara mer kreativa än andra. Frågan är om de är det av födsel och ohejdad vana eller om de vet hur man gör? Tipsen från gapingvoid betonar – på ett kul och inspirerande sätt – att kreativitet egentligen handlar om målmedvetenhet, uthållighet och mod. ”Strunta i alla andra” är det första tipset.

Att skriva ett varumärkesmanifest

De flesta företag definierar sitt varumärkes värderingar i en vision, värdegrund eller liknande. Men hur gör man för att få varumärket att leva i allt företaget gör? Svaret, enligt What’s Your Brand Mantra? är att skriva ett varumärkesmanifest – ett dokument som överbryggar klyftan mellan de stora, fina orden och det dagliga arbetet: ”So a brand manifesto crystalizes and clarifies the revolutionary intention of an organization, and it asks others (employees and customers) to join together and make it a reality. Powerful stuff. Not easy, but powerful.”

Välkommen på frukostseminarium

Skickade precis e-post till flera av mina kunder. 85 procent autosvar om semester. Det är med andra ord läge att dra ner på tempot för mig också, och därför kommer jag inte att uppdatera denna sida på ungefär en månad.

Men det finns ett liv efter sommaren. Du kan exempelvis planera in ett frukostseminarium som jag arrangerar.

Ämne: Bloggar som professionellt kommunikationsverktyg

Tid och plats: Torsdagen den 2 september, 8.30-10.00 i Malmö.

Hör av dig om du vill veta mer om seminariet. Eller, för den delen, om du vill något annat. Jag är anträffbar hela sommaren.

Och kom ihåg, man får bada direkt efter maten

Bloggar som verktyg för företag och organisationer

Du läser just nu en blogg, t.o.m. en företagsblogg. Detta (i Sverige) än så länge ganska okända fenomen har jag skrivit en grundläggande artikel för Kommunikationsforum.dk om. Du får svar på de basala frågorna: Vad är en blogg? Hur används företagsbloggar? Vad kan man uppnå? Vilka risker finns det?

Artikeln är på engelska och det är egentligen värt en egen betraktelse. Ställd inför valet mellan artikeln på engelska eller svenska valde den danske redaktören utan tvekan engelska. Så mycket för integrationen i Öresundsregionen…

Bra innehåll ska belönas

Skulle du sätta säljaren att sköta bokföringen? Eller personalhandläggaren att sköta datasystemet? Naturligtvis inte. Ändå väljer de flesta organisationer att låta alla yrkeskategorier sköta informatörens arbete, särskilt på omfattande intranät. Alla ska kunna publicera.

Modellen är inte okomplicerad men helt nödvändig. Inget intranät skulle vara ekonomiskt försvarbart om det uteslutande krävde informationsproffs för att publicera. Men hur stödjer och motiverar man lokalredaktörerna bortom de inledande utbildningarna? Det finns en del tankar på detta och häromdagen kom jag att tänka på Gerry McGoverns råd: Pengar eller ego.

En offentlig organisation där jag utbildat 100-120 redaktörer i skrivandets konst hörde av sig. De kommer att instifta ett informationspris och först ut att tävla om priset är just webbredaktörerna. Jag kommer att gå igenom samtliga sidor och utse den skribent/avdelning som publicerat de bästa sidorna.

De positiva konsekvenserna av att våga göra detta är flera, tror jag. Det goda exemplet, möjligheten att påpeka än en gång vad som är ”bra” innehåll och det erkännande det innebär för vinnarna. Men det handlar om att våga. Det man säger är ju att olika människor är olika bra på att producera innehåll. Självklart, men samtidigt ett budskap som delvis går emot verktygsleverantörernas slogans. Alla kan publicera men blir det bra nog?

Tävlingen (och mer generellt, insikten att bra innehåll ska belönas) blir därmed betydelsefull. Den blir ett sätt att höja statusen på webb- och intranätsinnehåll. Nu väntar jag bara på att den vaktmästare, avdelningschef eller sekreterare som blir riktigt bra på att sköta sina intranätsidor också ska märka det i plånboken.

…och vi som tyckte synd om Mellberg

En missad straff (eller två, egentligen, man glömmer lätt den mot Frankrike) är vad David Beckham kommer att minnas från EM 2004. Till den sportsliga besvikelsen läggs nu också ekonomiska konsekvenser. Vodafone funderar nämligen på att avbryta miljonsponsringen av Beckham.

Det går säkert ingen nöd på Beckham, men det känns märkligt att en sponsor skulle avbryta samarbetet med en utmattad fotbollsstjärna efter en dålig prestation. Om det är sant, faller skuggan på Vodafone. Fast frågan är ju hur mycket som handlar om straffmissarna och hur mycket som har med allt annat kring honom att göra.

Vår kapten Olof Mellberg, däremot, han missade en straff och ökade sitt värde från 100 till 120 miljoner.

CorporateBlogging.Info – ny tjänst från WPR

Sommar, särskilt när regnet öser ner, är den rätta tiden för spännande projekt. Igår lanserade vi CorporateBlogging.Info: Professional Communicators’ Guide to Corporate Blogging, en webbplats om hur publiceringsformatet webblogg/blogg kan användas professionellt.

Bloggandet är än så länge inte särskilt stort i Sverige eller de nordiska länderna. Men många företag i världen, från små mäklare och byggnadsfirmor till jättar som Microsoft, använder bloggar för att skapa bättre relationer med viktiga målgrupper. Eller för att positionera sig som auktoriteter i ett ämne. Eller… listan kan göras lång – och om allt detta kan du läsa på CorporateBlogging.Info.

En svensk version kommer kanske. Det beror på hur intresset i Sverige tar sig. Hör gärna av dig om du har idéer eller synpunkter.

Sju kännetecken på en bra webbplats

På en bra webbplats måste många delar fungera. Ett dyrt och stort publiceringssystem är meningslöst om inte innehållet levererar det läsarna vill ha. Samtidigt kvittar det hur bra text och bild är om sidorna inte går att hitta i en rörig struktur. Peter Morville har definierat sju kännetecken på en webbplats som alla krävs för en bra upplevelse:

  • Nyttig
  • Användbar
  • Angelägen
  • Värdefull
  • Enkel
  • Tillgänglig
  • Trovärdig