Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Den nya mediaeliten

En sådan här lista skulle jag vilja se för Sverige. Wall Street Journal har sammanställt de hetaste amatörskribenterna, -regissörerna och -producenterna. Människor som ”…are being catapulted into positions of enormous influence”. (Kolla listan här om WSJ kräver inloggning).

A video by a 30-year-old comedian from Cleveland has now been watched by almost 30 million people, roughly the audience for an average ”American Idol” episode. The most popular contributor to the photo site Flickr.com just got a contract to shoot a Toyota ad campaign.

Apropå diskussionen om hur långt den nya, sociala webben kommit i Sverige kan man nog säga att vi har en bit kvar tills vi kan skaka fram liknande exempel här. Är vi mindre kreativa i Sverige? Eller mindre öppna för att upptäcka ”okända” människors kreativitet?

Nåväl, en del bloggare finns det ju. Lassbo brukar nämnas och för den mer kulturside- alt. teknikintresserade läsaren har Stattin skapat sig en plats. Fast ”enormt inflytande” är att ta i.

Å andra sidan kanske det egentlligen är ointressant?

Jag vet att jag ovan skrev att jag skulle vilja se en svensk lista över den nya mediaeliten. Jag är ju – som vi alla – skolade i den massmediala eran. Måttet på framgång är alltid kvantitativt. 30 miljoner tittare? ”Wow. Då är det viktigt…” ungefär.

Det är det också för den enskilde publicisten, men det nya medialandskapet har andra, mer betydelsefulla dimensioner. Till exempel det faktum att röster, åsikter och förhållningssätt som aldrig kommer att skapa miljonpublik når ut.

Så gärna en svensk lista när det är möjligt. Det kittlar, trots allt. Men lika viktig är den ”elit” som med en podcast på iTunes når 50 personer vars livs hon aldrig annars skulle tagit en plats i.

Exit mobile version