RSS, prenumererat innehåll, fick sitt genombrott bland bloggar. Via massmediernas sajter har fler människor upptäckt fördelen med att snabbt och enkelt komponera sitt eget informationsflöde.
Text 100 Stockholm menar att användningsområdet borde vara större än nyheter och bloggar. Olle nämner bland annat handeln och tror att RSS kan bli ett inslag i marknadsföring och kundkommunikation.
Jag håller med. Många branscher kan skapa en värdefull kanal med RSS. För drygt ett år sedan uppmanade jag SMHI och Arbetsförmedlingen att tänka till. En snabb titt visar tyvärr att inget har hänt hos dem.
Vad skulle du helst få levererat till dig? Själv kan jag tänka mig detta innehåll:
- I linje med Olles tanke: För mig relevanta förändringar i sortimentet hos den bokhandel jag gillar och den teknikleverantör jag använder.
- Lunchmenyer från de restauranger jag brukar välja mellan.
- Idrottsresultat från alla divisioner.
- Trafikläget: Vägar, flyg och tåg utifrån mina resepreferenser.
- TV-tablåer: En RSS-tjänst som dagligen går igenom alla kanaler och hittar all amerikansk action från 2002 och framåt skulle öka min TV-tittning. Jag tycks alltid upptäcka de filmer jag vill se strax efter att de börjat.
- Driftsinformation: El, värme, telefoni, vatten, internetbank – allt jag är mer eller mindre beroende av för en normal vardag.
…och säkert mycket mer. Poängen är att vi börjar se en målgrupp vars främsta informationskälla är den egna aggregatorn av information. Den som vill bli läst gör bäst i att finnas med där.
Klockan är nu t.ex. 15.49. Jag har kollat mina RSS-flöden tre gånger hittills i dag men fortfarande inte hämtat posten. Och de som försökt nå mig via mejl löper stor risk att förbli osynliga tills jag någon gång mot slutet av veckan rensar mappen för skräppost. Om jag inte bara väljer ”Töm”.