Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

RSS för mer än nyheter

RSS, prenumererat innehåll, fick sitt genombrott bland bloggar. Via massmediernas sajter har fler människor upptäckt fördelen med att snabbt och enkelt komponera sitt eget informationsflöde.

Text 100 Stockholm menar att användningsområdet borde vara större än nyheter och bloggar. Olle nämner bland annat handeln och tror att RSS kan bli ett inslag i marknadsföring och kundkommunikation.

Jag håller med. Många branscher kan skapa en värdefull kanal med RSS. För drygt ett år sedan uppmanade jag SMHI och Arbetsförmedlingen att tänka till. En snabb titt visar tyvärr att inget har hänt hos dem.

Vad skulle du helst få levererat till dig? Själv kan jag tänka mig detta innehåll:

…och säkert mycket mer. Poängen är att vi börjar se en målgrupp vars främsta informationskälla är den egna aggregatorn av information. Den som vill bli läst gör bäst i att finnas med där.

Klockan är nu t.ex. 15.49. Jag har kollat mina RSS-flöden tre gånger hittills i dag men fortfarande inte hämtat posten. Och de som försökt nå mig via mejl löper stor risk att förbli osynliga tills jag någon gång mot slutet av veckan rensar mappen för skräppost. Om jag inte bara väljer ”Töm”.

Exit mobile version