Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Kolla alternativen för webbanalys

Urvalet är stort bland verktyg för webbanalys, eller ”webbstatistik” i mer dagligt tal. Välj inte bara mellan de stora du redan hört talas om.

Det är uppmaningen från CMS Watch som gjort sin årliga analys av analysverktyg. Årets rapport innehåller 15 verktyg.

Självklart försöker de sälja en rapport. Men med tanke på den kostnad det kan handla om att köpa ett analysverktyg är det möjligen väl investerade pengar. CMS Watch skriver att utvecklingen på marknaden

”…has led some to believe that web analytics has become a two-party system. But don’t believe the hype that Google Analytics and Omniture are your only choices, because that’s hardly the case.”

Hajpen handlar om uppköp och affärer i branschen. Den som inte märkt av hajpen har sannolikt fortfarande med WebTrends i sin världsbild. De är ju trots allt en av de största aktörerna. Microsofts konkurrent till gratisverktyget Google Analytics, Gatineau, ska också bli intressant att studera närmare.

Exit mobile version