Urvalet är stort bland verktyg för webbanalys, eller ”webbstatistik” i mer dagligt tal. Välj inte bara mellan de stora du redan hört talas om.

Det är uppmaningen från CMS Watch som gjort sin årliga analys av analysverktyg. Årets rapport innehåller 15 verktyg.

Självklart försöker de sälja en rapport. Men med tanke på den kostnad det kan handla om att köpa ett analysverktyg är det möjligen väl investerade pengar. CMS Watch skriver att utvecklingen på marknaden

”…has led some to believe that web analytics has become a two-party system. But don’t believe the hype that Google Analytics and Omniture are your only choices, because that’s hardly the case.”

Hajpen handlar om uppköp och affärer i branschen. Den som inte märkt av hajpen har sannolikt fortfarande med WebTrends i sin världsbild. De är ju trots allt en av de största aktörerna. Microsofts konkurrent till gratisverktyget Google Analytics, Gatineau, ska också bli intressant att studera närmare.

3 kommentarer

  1. Fredrik,
    Tack för dina initierade artiklar om webbanalys och publicering av material på webben.
    Webbanalysen kan ju ha flera ansikten beroende på vad företaget är inriktat på. I slutändan handlar det dock alltid om ökad försäljning för att motivera jobbet och kostnaderna.

    För småföretag kan det därför vara intressant att då istället satsa på sk prospektlösningar där man blir serverad besökarens adress och kontaktuppgifter samt vilka sökord som använts och en del andra uppgifter. En sådan lösning heter Kundgenerator. Det bygger på att besökarens IP-adress kopplas till information i en databas som sedan levererar uppgifterna.

    Jag har provat Kundgenerator. Det är inte en lösning för vanliga småföretag. Har man få besökare med fast IP-nummer så blir Kundgenerator bara en besvikelse. Kundgenerator ger inte insatsen tillbaka ifall de flesta som besöker webbplatsen är s.k. DSL-kunder, som oftast använder dynamiskt IP. Då blir dessa bara en grå massa. Ett riktigt analysverktyg är bättre för den som vill utveckla sin webbplats.

    För att eventuellt kunna hjälpa någon småföretagare att göra ett informerat val har jag beskrivit mina erfarenheter av Kundgenerator på följande sida:
    http://www.comart.se/tjanster/webbproduktion/kundgenerator/index.html

    Jag har inte tid att blogga, men jag tyckte att det var viktigt för småföretagare att känna till vad som krävs för att man skall kunna få nytta av ett hjälpmedel som Kundgenerator för att kunna analysera vilka besökare man har på sin sajt. Därför publicerade jag mina erfarenheter på min webbplats.

    Det vore intressant att höra om du själv har utvärderat Kundgenerator eller andra sk prospektverktyg?

    /Cay

    Gilla

  2. Jag har inte provat den tjänst du skriver om, eller andra liknande. Anledningen är just den du nämner. IP-nummer är en så otroligt trubbig identifieringsmetod att jag helt enkelt inte förväntar mig att få ut något av värde – vilket ju tycks stämma med din erfarenhet.

    Gilla

  3. Läget så här ett år senare är:

    * Microsoft lägger ned sitt alternativ (AdCenter Analytics, tidigare kallat Gatineau)
    * Omniture är starka i Sverige
    * WebTrends är fortfarande med i bilden
    * Nedstat försöker komma in (och har fått framför allt mediakunder)
    * Yahoo! Web Analytics (alternativ till Google Analytics) är ett bra verktyg som kan konkurrera med rätt uppbackning från Yahoo!
    * Google Analytics dominerar

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.