Webbavdelningar har under några år haft gott om pengar. Nya CMS har upphandlats, det har äntligen funnits resurser att fixa till sökfunktionen och utrymme för att testa idéer. Men vad händer nu, eller snart, när kassakistorna börjar sina i takt med konjunkturen?

Dagens IndustriJag är ingen finansiell bedömare men nog börjar tecknen på hårdare ekonomiska tider att synas allt tydligare. ”Ras” är vanligare än ”boom” i rubrikerna i varje fall.

Under den förra lågkonjunkturen sargades webb- och intranätbudgetarna hårt. Det fanns då också en besvikelse över uteblivna e-handelsframgångar som förstärkte känslan att det där med online har vi inte råd med.

Nu är läget annorlunda. Denna lågkonjunktur kommer de flesta inte ha råd att inte ha råd (för att uttrycka det komplicerat.)

Men varje satsning, investering och resurs kommer självklart att behöva motiveras med starka argument.

Jag tänker inte spå framtiden. Däremot kan jag önska att följande tendenser går hand i hand med en allt tajtare svångrem.

Mer specialiserade webbplatser och intranät

Det är en etablerad ”sanning” att webbplatsen, och framförallt intranätet, är alltings källa. Det är där all information finns och sedan kompletteras det med andra metoder och kanaler vid behov. Jag tror att det är fel.

Varje ny sida minskar värdet på eller ökar kostnaden för de redan befintliga. Dessa blir aningen svårare att hantera (för organisationen) och hitta (för besökaren). Detta kommer snart nog människor att inse, inte minst på ledningsnivå.

Den logiska lösningen är att minska volymen genom att identifiera var nätet levererar störst värde. Vi skulle i så fall få se fler webbplatser och intranät med smalare ambitioner som är betydligt bättre på att lösa det de är till för. En produktivitetshöjning, helt enkelt.

Kommunikation bortom den egna sajten

En webbavdelning måste i dag överväga att arbeta även utanför den egna sajten och vara där människor redan finns, vilket jag skrivit om tidigare.

I hårdare ekonomiska tider blir det än mer uppenbart. Det kostar att locka människor till en webbplats (AdWords, tv-reklam etc.) och genom att nå målgruppen där de ändå är finns det potential att minska kontaktkostnaden. Vi kan kort sagt effektivisera kommunikationen genom att delvis förflytta var den sker.

Användarskapat — vi har bara sett början

Du vill berätta om en ny tjänst eller produkt. Video skulle funka, inser du. Du kan ringa produktionsbolaget och se fram emot en faktura på några hundratusen. Eller så kan du komma på ett sätt att väcka kundernas/medarbetarnas/medborgarnas intresse så att de skapar och delar med sig av video om din nyhet.

Ett ytligt exempel, jag vet. Men ett exempel som fångar ett strategiskt val med ekonomiska konsekvenser. Och det finns situationer där det användarskapade innehållet skulle ge högre kvalitet dessutom.

Bubblare…

Vad kan man mer tänka sig? Kanske detta.

  • Mindre sökmotorannonsering och mer fokus på sökoptimering?
  • Ännu högre grad av decentralisering i publiceringen?
  • …eller centralisering för det verksamhetskritiska innehållet och total decentralisering (=användarskapat) för andra delar?