Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Social sökmotor nästa steg för Google

Tänk dig att sökresultaten i Google påverkas av vilka sidor dina vänner brukar besöka. Eller av vilka sökningar de brukar göra. Det fungerar inte i dag men utvecklingen pekar i riktning mot socialt sök.

Google berättar i en intervju att de ser en framtid framför sig där sökmotorerna väger in ditt sociala nätverk i sökresultaten.

”I think one way it will be better is in understanding more about you and understanding more about your social context: Who your friends are, what you like to do, where you are. It’s hard to imagine that the search engine ten years from now isn’t advised by those things.”

Självklart är det spännade och lika självklart ställer det svåra frågor om personlig integritet. Det lär bli många tillfällen att fundera på detta.

Den stora aha-upplevelsen för mig i tanken handlar dock mindre om webben i sin helhet. Vi skulle här nämligen kunna se embryot till en intranätsök som verkligen fungerar. Tänk att du som personaladministratör får en viktning av sidor delvis baserad på vad dina HR-kollegor haft nytta av. Eller ett tips om att ”De som sökte efter nyckeltal sökte också efter KPI”.

Då skulle det börja lika något.

Exit mobile version