Jag har ju bytt namn på mitt företag och tänkte skaffa mig en ny logotyp. Och samtidigt ”walk the talk”. Så därför pågår nu en crowdsourcad tävling på nätet och resultatet imponerar.
Jag skulle uppskatta dina synpunkter.
Crowdsourcing betyder, något förenklat, publik outsourcing. I detta fall har jag startat en tävling på 99designs. Vem som helst får med utgångspunkt från min brief skicka in förslag. Jag kommer efter en veckas öppen tävling välja en vinnare och betala 500 dollar till denne.
Du kan se alla förslag (i skrivande stund 132 stycken!) eller ännu hellre de som jag tycker är allra bäst.
Vad tycker du? Vilken är din favorit?
Tävlingen pågår så det är lite för tidigt att utvärdera principen. Men jag är eld och lågor, kan jag säga.
- Kvaliteten imponerar, även om det dyker upp amatörmässiga bidrag också.
- Engagemanget imponerar. När jag är aktiv, kommer med respons och synpunkter, så leder det till omedelbara ändringar från de tävlande.
- Bredden imponerar. Jag behöver inte välja en stil (=en designer) utan får ett smörgåsbord. Mina aktiviteter, framförallt betygssättningen, påverkar sedan kommande bidrag eftersom folk kikar på vad jag gillar och försöker hitta rätt för att vinna.
- Priset imponerar. En punkt som inte ska underskattas. 500 dollar är ett väldigt lågt pris för ny logotyp. Då har jag ändå lagt mig relativt högt för att få många bidrag (100 dollar är minimum).
Sen gillar jag också, på ett mer moraliskt plan, att ”alla” har chansen. Kvalitet och talang är egentligen det enda som räknas (även om sajten har en historia och man exempelvis kan följa upp vilka av de deltagande som vunnit förr).