Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Sajtkarta, brödsmuleväg bara ursäkter för dålig navigering?

Tycker du att en ”site map”, sajtkarta, och brödsmulelänkar är viktiga delar av navigeringen på din sajt? Kanske dags att tänka om. Användbarhetsexperten Jared Spool menar att hög användning av dem är symptom på en dålig sajt och en dålig ursäkt för att verkligen lösa problemen.

Jag gillar när människor — särskilt så kompetenta som Spool — får mig att studsa till. Sajtkartor har jag visserligen aldrig lagt någon större vikt vid, men brödsmulenavigering har jag kommit att betrakta som ”standard”.

Nu tycker han inte att någon av lösningarna är direkt dåliga. De skadar inte en webbplats eller ett intranät. Men har har onekligen relevanta invändningar.

(Lite hjälp på vägen: Spool skriver om ”scent”, det vill säga doft. Det är hans ord för att beskriva besökarens känsla av att vara på rätt väg mot att lösa sin uppgift, att veta vart hon ska ta vägen.)

The Site Map: An Information Architecture Cop-Out

It’s only in the absence of anything else that gives off scent that users start to think it’s a likely help. Therefore, the real problem is the pages that lead to the site map are missing important scent. Fixing the scent issues on those pages will eliminate the need for the site map. However, deciding to improve the site map doesn’t fix the scent problem — it’s only a cop-out.

Design Cop-out #2: Breadcrumbs

The biggest problem is the lack of scent for the other areas of the site. If a user is in need of breadcrumbs because they are in the wrong part of the information tree, what they need most is good scent to the right part of the tree. However, the breadcrumbs only communicate the branch they’re on — not the branch they need to be on.

Exit mobile version