Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Det nästan helt personliga intranätet

Personalisering är intranätens heliga graal. Många har letat efter frälsningen men ingen har nått hela vägen fram. Sun Microsystems vill nu skapa ett intranät som till 90 procent är personligt för den enskilde medarbetaren.

Alla erfarenheter vi har pekar på att personalisering är svårt. Många har rapporterat att det i bästa fall är 10 procent av medarbetarna som vill personalisera sitt intranät, i varje fall om vi bortser från de allra enklaste funktionerna (som favoritlänkar).

Suns nya initiativ utmanar denna sanning:

WebNext will allow each employee to tailor their own site, relevant to them – but this is a big step away from the local portals and customizable homepages of old. The program is being referred to as Project 90/10, because the company wants everyone’s website to be 90% populated by the things the employee cares about and uses every day on the web, 10% by the things the organization is pushing down to them – and it’s being built with that specific usage ratio in mind.

Precis som alexmanchester.com konstaterar är det kanske Sun som ska lyckas, om någon. De har varit föregångare under ett antal år nu med lyckosamma initiativ på den sociala webben inte minst.

Dock — min rekommendation kvarstår tills vidare: Arbeta med rollanpassning snarare än personalisering. Presentera gärna ett anpassat intranät men förutsätt inte att medarbetarna själva har tid, lust eller kunskap nog att skapa sitt eget intranät.

Exit mobile version