Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Bygg särskilda sidor för mobiler. Eller?

Jakob Nielsen pekar på att de som surfar mobilt möter oöverkomliga problem. Hans råd är enkelt: tillhandahåll särskilda mobilversioner av din sajt. Jag är inte riktigt säker på att jag håller med.

Det är ett antal inledande tester av hur människor interagerar med vanliga sajter via mobiler som får Nielsen att dra följande slutsatser.

Vad har de då testat? Jo, alla typer av mobiltelefoner vilket erbjuder ett metodologiskt problem. Det kan väl inte på allvar vara någon som tror att människor med en helt vanlig mobiltelefon (liten skärm, vanlig knappsats) har för avsikt att surfa runt?

Det går, visst. Men det är knappast mot denna typ av telefoner eller användare som testerna blir relevanta. Artikeln pekar också i den riktningen i sitt mest realistiska råd (vanliga telefoner kallas ”feature phones”):

For many sites, however, the only realistic option is to supplement the main site with a single mobile site, recognizing that it will serve feature phones poorly.

Så långt låter det ju bra. Det stämmer dock ganska illa med min egen, högst personliga, erfarenhet.

Jag surfar mycket mobilt och jag blir i stort sett alltid irriterad över de mobila sajtversioner jag stöter på. För att det ska vara en poäng med mobilversioner ska de ju vara annorlunda. De ska vara mindre omfattande, erbjuda mindre innehåll och (ofta) sämre funktionalitet — för att vara enklare.

Men det är ju inte det jag vill ha. Jag vill ha den sajt jag är van vid, för mobilt surfar jag företrädesvis till sajter jag använder mycket också på min dator.

Så låt mig kasta in ett hårt, kanske överdrivet argument i debatten. Den som vill surfa mobilt kan göra det framgångsrikt med moderna telefoner (iPhone, Sony Ericssons Xperia, säkert många fler). Dessa behöver väl strukturerade sajter, kodade enligt standarder. Men ytterst sällan speciella sajter. Den som inte köper sådana telefoner vill inte surfa. Och behöver därför inte speciella sajter.

Exit mobile version