Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Kalmar.se gör en Google

En stor sökruta mitt på sidan som huvudväg in på webbplatsen. Vi känner igen det från Google. Nu har en svensk kommun, Kalmar, kopierat framgångsreceptet.

Kalmar kommun har en ny webbplats. En tydlig del av omgörningen är den du ser — sökfunktionen har blivit den mest prioriterade ingången.

Jag har väntat på detta. Egentligen är det logiskt. Världens mest kända(?) webbplats, Google, funkar alldeles utmärkt. Varför inte baka en annan webbplats på samma recept?

Som Google, men inte lika bra som Google

Hela vägen går nu inte Kalmar. De erbjuder fem andra vägar in. Tur är det, skulle man kunna säga. För det Google oftast gör klarar inte Kalmar. Sökmotorn ger helt enkelt inte bra svar på givna termer.

Sök på ”dagis” och du får nonsensresultat. Sök på ”socialbidrag” och du erbjuds gamla årsredovisningar. Sök på ”skollov” och svaret är intetsägande.

Å andra sidan: ”Kommunalråd” leder till kommunalråden. ”Bygglov” ger snabbt bra information. ”Brandkår” leder mig rätt. Här finns en bra grund värd att utveckla vidare.

Annorlunda kommunikativt perspektiv

Nästan lika intressant är att Kalmar bryter mönstret för kommunala — och många andra — webbplatser. Den bygger inte på nyheter. Den bygger på att jag med minsta möjliga distraktion tar mig dit jag ska.

Jag håller fortfarande på och formulerar just denna förändring för mig själv. Det gör en smula ont i själen på en gammal nyhetsjournalist men jag är övertygad om att vi fokuserat allt för mycket på aktuellt, nytt och uppdaterat på webben.

Webben är en plats för självservice. Vi använder den för att lösa uppgifter och viktiga uppgifter har en tendens att vara statiska.

Exit mobile version