Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Svensk krisinformation på Twitter rätt tänkt

Den officiella svenska krisinformationen finns numera på Twitter. Det är ett bra initiativ från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som insett att ansvar för webbkommunikation sträcker sig bortom den egna webbplatsen.

Twitter har blivit en av de primära nyhetskällorna i världen. När stora eller små saker sker är det många som får reda på det via sina kontakter på Twitter. Ett känt exempel är flygplanet som störtade i Hudson River i New York i januari men det finns många fler.

När MSB som står bakom den nationella portalen för krisinformation nu väljer att publicera också på Twitter är det ett både logiskt och smart steg. (Uppdaterat: MSB skriver om initiativet).

Logiskt eftersom krisinformation till sin karaktär är sådan att den behöver komma ut så fort som möjligt till människor och ett snabbare sätt än Twitter är svårt att tänka sig – för den lilla del av befolkningen som använder Twitter, förstås. Smart eftersom det faktiskt inte kostar något eller kräver arbete från MSB.

De har satt upp kontot på ett sådant sätt att portalens senaste nyheter skickas till Twitter. Det sker alltså automatiskt. Sedan förutsätter jag att de i ett allvarligt krisläge kan gå in och jobba aktivt med ännu snabbare information än en automatisk koppling med RSS ger.

Webben bortom webbplatsen

Strategiskt ger MSB oss ett exempel på en av mina käpphästar: Webben bortom webbplatsen. Vi är redan förbi den tid då ett webbansvar innebar ett ansvar för en avgränsad webbplats på en specifik domän.

Den som tar ansvar för sin organisations eller sitt företags webbkommunikation ser i dag den egna webbplatsen som en utgångspunkt. Som en källa. Men den inser också att folk tillbringar oändligt mycket mer tid på andra webbplatser — av vilka många är möjliga för organisationen eller företaget att också engagera sig på.

Det finns helt enkelt inga goda argument mot att då göra det.

Exit mobile version