Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Läsaren blir redaktör på Hypa.se

Digg är en av den nya webbvärldens mest omtalade sajter. Det finns oändligt många kloner, som alla drivs av verktyget Pligg, och principen är enkel. Vem som helst som registrerar sig kan tipsa om en artikel och sen avgör resten av läsarna om den är bra nog för att få en framskjuten placering.

Först ut i Sverige (tror jag?) var Digga. Men nu kommer Hypa. Och den kan nog få den framgång Digga inte fått. Enligt Dagens Media är det nämligen IDG som står bakom Hypa.

Många av dessa Digg-kopior är begränsat intressanta. Men principen är desto intressantare. Det handlar ju om att gå förbi massmediernas kanske främsta uppgift – att sortera och prioritera händelser åt oss läsare. ”Filtret” försvinner i teorin. I praktiken har det dock visat sig uppstå nya filter.

Riktigt spännande blir det om den grundläggande principen överförs på vanliga webbplatser. Vad skulle prioriteras högst på ert intranät om medarbetarna fick digga innehållet? Vilka nyheter skulle hamna på Expressens förstasida? Jag tror inte att vi kommer därhän på länge, men säkert lär vi få se små försök av denna karaktär.

Exit mobile version