Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

”The search engines, stupid”

Kan inte låta bli att parafrasera Clintons vinnande insikt apropå diskussionen kring om bloggare blir lästa. Det är Susanna Popova som påstår att bloggar är en ”elitstudiecirkel” som bara läses av en ganska fåtalig skara andra bloggare. Martin Jönsson konstaterar att hennes perspektiv är konstigt, det handlar ju inte bara om volym utan om en mångfald av mediala alternativ.

Jönsson har rätt men missar också en viktig del av poängen. De fokuserar nämligen båda på aktiv, medveten läsning. Den läsare som vill läsa en blogg, läser en blogg och efteråt vet att hon har läst en blogg.

Men för många bloggar är det en försvinnande liten andel av besökarna. Jag, och många andra jag pratat med, kan vittna om hur Google levererar en majoritet av läsarna.

En vanlig dag kommer 60-70% av alla besökare till denna blogg/webbplats via Google. Jag misstänker att om du frågade dem skulle flertalet efteråt inte ha reflekterat över att de läst en ”blogg”. Varför skulle de? Man måste vara rätt nördig för att se alla kännetecken direkt.

De flesta har nog alltså läst en blogg. Är till och med återkommande bloggläsare — om de använder Google. Och förutom att det är många människor handlar det om personer som uttryckt en önskan om att få veta något specifikt.

Denna sista dimension är viktig om vi talar om möjligheten att påverka. När vill du som exempelvis marknadsförare/annonsör nå din publik? När de är intresserade av din produkt eller när de bläddrar förbi på väg mot sportsidorna?

Exit mobile version