Kan inte låta bli att parafrasera Clintons vinnande insikt apropå diskussionen kring om bloggare blir lästa. Det är Susanna Popova som påstår att bloggar är en ”elitstudiecirkel” som bara läses av en ganska fåtalig skara andra bloggare. Martin Jönsson konstaterar att hennes perspektiv är konstigt, det handlar ju inte bara om volym utan om en mångfald av mediala alternativ.

Jönsson har rätt men missar också en viktig del av poängen. De fokuserar nämligen båda på aktiv, medveten läsning. Den läsare som vill läsa en blogg, läser en blogg och efteråt vet att hon har läst en blogg.

Men för många bloggar är det en försvinnande liten andel av besökarna. Jag, och många andra jag pratat med, kan vittna om hur Google levererar en majoritet av läsarna.

En vanlig dag kommer 60-70% av alla besökare till denna blogg/webbplats via Google. Jag misstänker att om du frågade dem skulle flertalet efteråt inte ha reflekterat över att de läst en ”blogg”. Varför skulle de? Man måste vara rätt nördig för att se alla kännetecken direkt.

De flesta har nog alltså läst en blogg. Är till och med återkommande bloggläsare — om de använder Google. Och förutom att det är många människor handlar det om personer som uttryckt en önskan om att få veta något specifikt.

Denna sista dimension är viktig om vi talar om möjligheten att påverka. När vill du som exempelvis marknadsförare/annonsör nå din publik? När de är intresserade av din produkt eller när de bläddrar förbi på väg mot sportsidorna?

8 kommentarer

  1. Fredrik: Jag håller med.

    Dessutom: att ett medium används av ett liten del av befolkningen betyder ju knappast att det saknar betydelse för samhällsutvecklingen. Hur stor del av befolkningen kunde läsa på 1100-talet? Hur många hade tillgång till telegrafi på 1800-talet? Etc.

    Gilla

  2. Håller med om detta! Det är nog få av våra besökare som vet att dom varit innet på en blogg eller sökt till en kurs via en blogg, vi får nästan 80 procent från Google (vi är en skola och hemsidan/ansökan är en blogg)

    Mvh Ake

    Gilla

  3. Jag skulle nog tycka att en bloggläsare är en läsare som medvetet söker information hos just bloggen annars är det väl en internetläsare?

    Besöker jag dig via Knuff – då är jag en bloggläsare. Besöker jag dig via Google – då kan jag vara en bloggläsare, men också en traditionell webbsurfare.

    Gilla

  4. Pelle – håller inte med. Det jag säger är det viktiga (eller oviktiga, möjligen…). Hela ”the medium is the message”-grejen tror jag att man ska vara skeptisk mot.

    Min poäng, som jag tycker att du understryker, är att en bloggläsare är just en webbsurfare. Varken mer eller mindre. Om jag vill ha sagt ”A” är det mig totalt likgiltigt om läsaren (uppfattar sig) läsa en blogg eller en webbsida. Så länge jag får sagt ”A”, och helst då till någon som är intresserad av ”A”.

    Resonemanget är för övrigt det samma om vi talar om RSS. Jag prenumererar inte på bloggar. Jag prenumererar på grejer jag vill läsa. Bland mina 300+ prenumerationer finns allt från bloggar till Ekots lördagsintervju till Flickr-flöden till Google-sökningar till…

    Gilla

  5. Instämmer helt.
    En blogg är bara ett publiceringssystem, vad gör det läsaren om man använder ett bloggverktyg eller ett annat cms eller knackar in allt i egna HTML-filer, det är informationen som är det intressant för de som hittar den med till exempel Google.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.