Site icon Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Företaget Tvärtom: ”Ni ska vara på Facebook”

En timme varje fredag förväntas de anställda på Serena Software ägna sig åt Facebook. Detta för att skapa personliga kontakter med kollegor i de 18 länder där företaget finns.

SDA Asia Magazine drar vinkeln lite väl långt och hävdar att företaget gör ”Facebook till sitt intranät”. Så långt går de inte. Men till skillnad från mer inskränkta företag har de insett att människor vi känner jobbar vi bättre tillsammans med. Därför får alla anställda en timme av sin arbetstid att spendera på Facebook.

Each Friday, employees are granted one hour of personal time to spend on their Facebook profiles and connect with co-workers, customers, family and friends.

Det finns nästan alltid en eldsjäl i miljöer där mönster och fördomar bryts. I Serena Softwares fall handlar det om VDn Jeremy Burton (vilket självklart underlättat det hela…). Han säger:

“Social networking tools like Facebook can bring us back together, help us get to know each other as people, help us understand our business and our products, and help us better serve our customers-on demand. A corporate culture that fosters a sense of community and fun will ultimately help us get more done. Companies that do not embrace social networking are making a huge mistake.”

Jag tror det är viktigt att notera hur det handlar om verktyg ”som Facebook”. Det måste inte vara Facebook. I stora delar av världen finns det andra nätverk som drar mer folk och som känns hemma för större delar av arbetsstyrkan. Säkert finns det situationer där ett helt internt nätverk kan vara ett möjligt alternativ.

Men att låta människor ha kontakt med varandra på de sätt som faller dem naturligt — det är bra affärer.

Exit mobile version