Den öppenhet och transparens som webbens nya verktyg stöder är positiv för företag och organisationer, men har en tydlig baksida. MSN tror att det snart blir lika vanligt att ha en blogg som att ha en hemsida (i Sverige har 500 000 människor en MSN Space). BusinessWeek berättar dock hur skolor i USA börjat uppmärksamma MSN Spaces och andra liknande nättjänster. Ett citat är väldigt tänkvärt:

This generation’s notion of privacy is basically non existant.

Med det så kallade Alexandraåtalet vid Malmö tingsrätt får diskussionen en obehaglig tyngd.

Problemet är väl att många unga har ett övertag på sina föräldrar. Hur många mammor eller pappor har startat ett konto på Lunarstorm för att kunna hålla ett öga på vad som sker? Hur många vet hur man gör…?

Var och en får ta sitt ansvar, men credit till killen som intervjuades på Sydnytt igår. Uppenbarligen av eget intresse och på eget initativ kommer han att berätta på skolor i hemkommunen om vad ungarna gör där ute. Snyggast.se hör till en av de webbplatser han varnar för och det fick mig att reflektera över vuxnas naivitet. Det var väl något år sen, men jag har varit på mer än en internetkonferens där just Snyggast lyfts fram som ett ”coolt exempel på hur kidsen skapar egna användningar av nätet”. Hur coolt är det nu?