För att fira webbens 15-årsjubileum (den 6 augusti) publicerade Observer i går en lista över 15 webbplatser som har förändrat världen. En del exempel är högst väntade som Google, MySpace och Wikipedia. En sajt som Napster har man nästan glömt men nog var den omvälvande. YouTube känns som en aning tidig kanonisering. Men det är kul att Craigslist och EasyJet finns med.

Men vilka webbplatser har förändrat din värld under dessa år?

Själv kan jag inte undvika att nämna Altavista. Google och Yahoo i all ära men Altavista visade vägen, tills de beslutade sig för att bli portal och blev ointressanta. Altavista bjöd mig på den första insikten om vikten av att förstå och rankas högt i sökmotorerna. På ”Internet World Fall”-mässan i New York 1999 köpte jag mina första sökordsrelaterade annonser, en förlaga till den modell som skulle bli nätets guldkalv.

Sen faktiskt också Sveriges Radio. Jag knåpade ihop en av mina första hemsidor 1996 och la länkar direkt till SRs ljudfiler. Det var djuplänkning och otillåtet. Skulle aldrig göra det i dag, men det gav mig ett mejl från en svensk i Kalifornien som tackade för hjälpen och jag drog efter andan över den oväntade kontakten. Jag skulle ljuga om jag sa att jag där och då förstod nätets sociala dimension men det var en liten aha-upplevelse.

Kanske var också Matomera viktig. Nätets första riktiga matbutik, med punktlig hemleverans, kom in på Internetworlds topplista (#17) 1999 och jag var en av dess kunder. En av väldigt få skulle det visa sig. Min förtjusning var så stor att några krossade tomater då och då var helt ok. Matomera försvann men flytten av trista och tidsödande inköp (biljetter, böcker, kontorsmaterial, elektronik) ut på nätet har allt förändrat vardagen en smula.