Poynter Institutets återkommande undersökningar av hur vi läser på webben är en guldgruva för den webbredaktör som vill förstå hur text och bild kan presenteras bättre på nätet. Om några veckor får vi reda på vad Eyetrack 2007 visar men redan nu har de berättat om några av resultaten. Slutsats: Visst läser vi på nätet. Faktiskt mer än på papper.

Jag har alltid hävdat att vi inte ska överskatta det ”scannande” beteende som folk som Jakob Nielsen betonar. Naturligtvis är det många som scannar en förstasida eller avdelningsintroduktion (det visar Eyetrack 2004). Men vi är inte så endimensionella att vi bara scannar.

Vi skaffar oss en snabb överblick för att hitta det vi vill läsa eller göra. Därefter läser vi — och vi läser mer av en text än vi gör i exempelvis en dagstidning. Så här sa två av forskarna vid en förhandspresentation av resultaten.

People in our study selected what they wanted to read, of course, and then … they read a lot! We were amazed by these numbers.

A big surprise was that a much larger percentage of story text was read online than in print.

(Sara): To look at a comparison, on average, online readers read 77 percent of what they chose to read. Broadsheet readers read an average of 62 percent. Tabloid readers read an average of 57 percent.

Självklart måste vi se mer av resultaten för att kunna dra slutsatser. Men jag anar att jag får stöd för en av mina käpphästar: Problemet på webben är inte för mycket text utan för mycket dålig text.

Vi ska ju komma ihåg att undersökningen jämför journalistiskt skrivna texter. Den som tar detta till intäkt för att lägga ut 20-sidiga utredningar om kommunalekonomi skriven av stadsrevisorn får nog fortsätta leva sitt liv utan läsare.