Citatet är en av de bästa metoderna för att skapa läsvärda texter. Kom ihåg att den som citeras måste säga något unikt för just den personen och, snälla, radera allt om hur ”spännande” eller ”utmanande” den citerade tycker att livet är.

I dessa tider har kommunikation som pressmeddelanden och artiklar fått konkurrens av mer autentiska röster. Folk som skriver själv — och det är bara positivt. Men det ersätter inte behovet av traditionella företagstexter. Det finns ju saker som det faktiskt bör vara en officiell avsändare för.

För att dessa texter inte ska bli urtråkiga är intervjuer helt nödvändiga. Allt för ofta blir dock citaten urvattnade, meningslösa och intetsägande. Word Wise ger 5 bra tips för bättre citat.

  • För berättelsen vidare. Det textens anonyme berättare lika gärna kan säga själv behöver inte citeras.
  • Avspegla den citerade. En vd har sannolikt ett annat perspektiv än en produktutvecklare eller handläggare.
  • Få det att låta äkta. Det är ju ett citat, för guds skull…
  • Visa en smart intervjuperson. Annars finns det knappast någon anledning att intervjua den personen (oavsett vad du som skribent tycker om honom eller henne).
  • Glöm det meningslösa. Jag låter Dan Santow förklara denna sista punkt i ett (bra!) citat:

So if admitting to being excited or thrilled or honored is the only thing you can think of for a spokesperson to say, better he should say nothing. Sometimes silence is golden.

One comment

Kommentarer inaktiverade.