Sveriges enda bloggande VD för ett noterat bolag är, tror jag, Jon Fangel på guldbolaget Gexco. DI intervjuade honom i helgen: ”Jag ser det som en smidig service till bolagets privata investerare, jag tycker att jag har den skyldigheten.”

Fangel skriver ett inlägg i veckan och det tar ett par timmar per gång, säger han. En bra illustration dels av att man inte måste spruta ur sig grejer varje dag, dels att det ändå är ett åtagande som tar tid.

Tyvärr frågar inte DI om vilka effekter Fangel sett. Men en rimlig gissning är att publiken är större än de privata investerare han vänder sig till.

Från en amerikansk undersökning lär vi oss nämligen att journalister upptäckt att bloggar kan vara bra källor i deras arbete. Och du vet hur det brukar vara, det som gäller därborta kommer hit med något års fördröjning. Shel Holtz berättar:

A whopping 84% of journalists participating in the study said they have or would use blogs as a primary or secondary source while researching an article. A quarter of those surveyed said blogs make their jobs easier. Fifty-four percent say blogs have sparked story ideas and 72% say reading blogs is part of the average of 20 hours per week they spend on the Net.