I dessa tider av ständigt nya webbtjänster och idéer är det uppfriskande att höra Shel Holtz säga “Do you always know what you want or need?“.

De nya tjänsterna och idéerna blir ju nämligen alltid ifrågasatta. Vem vill ha dem? är fråga nummer 1. Shel säger:

“…if people only invented stuff other people asked for, the world would be missing some pretty significant tools.”

Detta har visserligen varenda affärsgalning och kapitalförstörare använt som argument i åratal. Att bara säga så leder ingen vart. Det fortsatta resonemanget är därför desto intressantare.

In focus groups, I never start by asking, “What do you want on the intranet?” In fact, I don’t even tell participants that the intranet is the subject at hand. I start with this question: “What drives you crazy trying to get your work done here?”

En riktigt bra tjänst eller idé behöver inte vara efterfrågad. Men den löser ett problem. Och det är alltid efterfrågat.

Så våga. Testa och prova. Men låt inte resonemanget bli ditt alibi för att bara utveckla fräcka grejer. Att folk inte alltid vet vad de vill ha betyder inte att vi kan strunta i det de vill ha.