Intranätstrategin är viktig. Den kan ange både riktning för och potentiell betydelse av ditt intranät. Att formulera bra mål är följaktligen viktigt — och här är ett exempel på bra, enkla och starka mål.

Exemplet dyker upp i en artikel som egentligen handlar om något annat (som jag precis skrev om) men jag kan inte låta bli att tipsa om American Electric Powers fyra mål för deras intranät.

  • Öka medarbetarnas produktivitet
  • Stödja företagets budskap
  • Tillhandahålla en plats för medarbetarna att träffas
  • Göra det opersonliga mer personligt

Så basalt. Så enkelt. Så uppenbart. Just därför så bra.

3 kommentarer

  1. Måste inte målen vara mätbara? Hur mäter man exempelvis att just intranätet bidragit till ökad produktivitet – och hur mycket? Är inte ovanstående ”mål” egentligen syften?

    Gilla

    1. Mål, syfte, vision, strategi… det finns utan tvekan en förvirring. Och hur orden används varierar från organisation till organisation. Så egentligen tycker jag inte att definitionen är särskilt viktig.

      Poängen är att man ska veta vad intranätet är till för och om det är framgångsrikt eller inte. Ur det perspektivet är det enkelt att hitta konkreta mått för ett område som ”produktivitet”.

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.