Många företag blockerar sina anställdas möjligheter att använda sajter som Facebook och Twitter. Samtidigt ökar marknadsföringen i sociala medier. Konsekvent? Knappast.

Wired skriver att en majoritet företag väljer att blockera tillgången till sociala sajter. Andelen gäller visserligen företag i USA men oron för produktivitetsminskning och läckor är på inget sätt unik för USA. Oron finns även på företag och organisationer i Sverige.

Shel Holtz betraktar detta fenomen i ljuset av att investeringarna i sociala medier samtidigt spås öka. Dessa sajter blir alltså allt intressantare och samtidigt allt ”farligare”. Shel fångar på ett bra sätt kärnan i den logiska kullerbytta dessa företag gör. De vill vara i interaktiva miljöer men stoppar sig själva från att interagera.

If companies block their employees from engaging, who do they think their fan pages and Twitter accounts are attracting? Think about it. If every company prohibited employees from visiting Facebook, then the only time anybody could visit the company Facebook fan page would be when they’re not at work. Given the hours most companies require of their employees, that’s not a heck of a lot of time to interact with customers.

2 kommentarer

  1. Inga konkreta, tyvärr. Har sett ett antal fallstudier som berört frågeställningen men ingen gedigen analys. Rimligen är frågan väldigt komplex och svaret kommer att variera beroende på typ av verksamhet, organisationskultur, ledarskapsstil och så vidare.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.