Andelen besökare på en sajt som överhuvudtaget ser startsidan minskar. Åtminstone om man ska tro statistik från några av världens största sajter. Utvecklingen ställer nya krav på dig som webbredaktör.

One of the largest websites in the world had 25 percent of visitors come to the homepage in 2005, but in 2010 only has 10 percent.

Detta skriver min vän och kollega Gerry McGovern, som också ger fler exempel på samma trend. Tyvärr kan han av sekretesskäl inte avslöja vilka företag och organisationer det handlar om men jag har gått igenom siffrorna med honom och kan understryka att det handlar om välkända, stora och ganska typiska organisationer.

Det finns alltså inget som tyder på att detta skulle vara knutet till någon bransch- eller företagsspecifik omständighet. Tvärtom — jag har sett samma tendens på flera andra sajter.

Stämmer det hos dig också? För om det vi ser verkligen är ett faktum får det långtgående konsekvenser.

Viktiga och framförallt positiva följder

En positiv konsekvens är att webbredaktören äntligen kan fördjupa den eviga diskussionen om vem som ska ”synas på startsidan”. När det inte är självklart att det är Platsen med stort P för det som är viktigast kan vi få en mer konstruktiv diskussion om var ett visst innehåll skapar mest effekt.

En annan positiv effekt är att det ställer högre krav på den som arbetar med innehållet. Att vara den som skapar sammanhang (”kontextualiserat innehåll”) är mer givande och mer värdefullt än att bara ha en riktigt bra del av sajten att arbeta med.

När jag tänker efter ser jag nog ingen betydande nackdel om startsidans genomslag minskar. Man skulle kunna oroa sig för sämre möjligheter till marknadsföring, vilket ju ofta är koncentrerat till startsidan (senaste produkten, viktigaste nyheten, etc.). Men allt detta går att göra på andra och bättre sätt.

Vad trenden ytterst visar vem som bestämmer på webben. Det är inte vi. Det är alltid besökaren. Hon bestämmer vad hon är intresserad av och hittar vägen direkt dit. Och kan den insikten accentueras av minskad besöksandel på startsidan är detta det bästa som kan hända oss.

4 kommentarer

  1. Hos oss (stort privat företag) landar 65 procent av besökarna på startsidan och 35 procent direkt på en undersida.

    Gilla

  2. Vårt förstasida, helsingborg.se, är fortfarande välbesökt. Men däremot är det väldigt tydligt att folk inte går till en startsida för startsidans innehålls skull. Om de nu går det så gör de det med ett tydligt syfte – att ta sig vidare.

    Besökarna klickar inte på allt som startsidan försöker locka och pocka med. De klickar på en specifik rubrik för att uträtta sitt specifika ärende. Eller så söker de. Något som ju också blir allt vanligare är att man googlar sig fram till rätt sida. Och ser därför aldrig skymten av den så internt omstridda och omhuldade startsidan.

    Intressant och spännande!

    Gilla

  3. Gerry McGovern skriver om ”page views” og ikke ”visitors”. Tror det er mer interessant å se på tallene for besøkende.

    Forsidefikling er en av webprosjektets syv dødssynder, ifølge informasjonsarkitekt Are Halland. Vi søker etter informasjon på Google, finner den i RSS-strømmen vår eller følger en lenke fra et annet nettsted. Derfor er det langt fra sikkert du møter brukerne dine på forsiden. De kommer ofte inn kjøkkendøren. Rett til kjøkkenet, eller kjernen som Halland kaller det.

    Du må derfor behandle alle sidene på nettstedet ditt som mulige landingssider, eller forsider om du vil.

    Ryktene om forsidens død er imidlertid betydelig overdrevet. Vår erfaring er at forsiden fortsatt er den desidert mest besøkte siden. Hvor viktig den er, avhenger av nettstedet ditt. Hovedreglen er at en sterk merkevare gir svært mye direktetrafikk til forsiden.

    Har du en svak merkevare, kommer sannsynligvis mer av trafikken inn kjøkkendøren.

    Fasit for ditt nettsted finner du enkelt ved å sjekke besøksstatistikken.

    Skjønner dere norsken?;)

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.