Så var semestern, åtminstone min, slut. För att komma igång gör jag det enkelt för mig — ett axplock läsvärda grejer om intranät.

Så ser ett snyggt intranät ut

Går det att säga? Nja, men James Robertson diskuterar och exemplifierar.

Fundamentally, this is about trust. Staff need have confidence that the intranet will provide them with accurate and up-to-date information. An old, ugly and dated site sends the opposite message, that the intranet is uncared for and under-resourced.

Slaget står mellan kommunikation och nyttigheter

Det påstår i varje fall denna bloggare. Jag håller inte med. Ett intranät ska per definition leverera nytta — och det gäller också ”kommunikationen”, det vill säga det som kommunikationsavdelningen betraktar som sitt ansvar. Konflikten finns alltså inte. Nyheterna ska också hjälpa mig göra mitt jobb (detta kan i sig vara ett problem, men det är en annan diskussion).

…I’ve seen a quiet war waging between communicators and employees.  Communicators passionately want to share breaking news, org changes, evergreen stories and the not so timely letter from the CEO.  Employees want to get their hands on the ever elusive employee policies, org charts, and all of the tools that will help them be good company citizens while allowing them to focus on the job they’ve been hired to do.

Nio tips för bättre massmejl

Fast egentligen borde vi väl inte fundera på hur massmejlen ska bli bättre? Vi borde försöka bli av med dem. Dock, så länge de finns är det inte fel att de följer lite grundläggande vett och etikett.

Migrera till SharePoint — en berättelse ur verkligheten

Vare sig de vill eller inte så står många inför en flytt till SharePoint. Då kan det vara värt att följa denna användbarhetsexperts resa genom just ett sådant projekt.

Successful change requires vision, skills, incentives, resources, and an action plan… If your migration plan for SharePoint is missing any of these concepts, you can expect a less-than-ideal project experience.

Lång eller kort startsida på intranätet?

Under sommaren har en liten diskussion uppstått kring om medarbetarna ska behöva scrolla på intranätets startsida. Nej, det är inte år 2001 igen… Jag tycker att svaret är givet. Det beror som alltid på behoven. Men James Robertson (tar karlen aldrig semester?) skriver om saken och bjuder på ett påstående som jag bara måste få citera.

There are plenty of statements made about design and usability. The simpler they are, the more likely they are to be wrong.

Hear, hear.

Gör något bra av intranätets fåfänge-sidor

”Vanity pages” är inget etablerat begrepp. Men om du nånsin surfat på ett intranät har du sett dem. Du vet, sidorna vars enda syfte är att säga att en avdelning finns. Och gärna dessutom på bild visa hur glada alla som jobbar där är. Jane McConnell tittar närmare på dessa sidor och avskriver dem faktiskt inte helt. Hon ger i stället…

…3 tips for how to transform vanity pages into a starting point for a user-logical structure for the intranet.