Med något så enkelt som väl valda länkar till andra nyheter på intranätets nyhetssidor ökade ett företag läsningen med 53 procent.

Luke Oatham beskriver hur företaget där han arbetar strävade efter att öka läsningen av nyheter på deras intranät. Visserligen är läsning i sig sällan ett bra mål, men om vi antar nyheterna faktiskt var viktiga och nyttiga för läsarna är det en rimlig önskan.

Jag håller just på och jämför lite nyhetsstatistik för stora intranät och ser att många företag inte kommer upp i mer än 20 procent genomslag ens för sina mest lästa nyheter. Då är det relevant att diskutera hur fler kan upptäcka relevanta texter.

Det Oatham och hans kollegor gjorde var lika enkelt som, visade det sig, effektivt. De tog till ett av nätets äldsta knep — relaterade länkar.

I was amazed by the results at the end of just one month. Pageviews for news stories climbed from 44,185 to 67,872. Similar to Google Adwords, simple text adverts, when placed in context, can be effective.

En viktig dimension i framgången är sannolikt att urvalet är redaktionellt. Inga automatiserade länkförslag som ofta framstår som valda av en slumpgenerator.

Ett av de äldsta knepen alltså. Men ett knep som i just detta sammanhang är ganska ovanligt. Åtminstone kan jag inte påminna mig särskilt många intranät där denna typ av länkning satts i system.