Ett av internkommunikatörens vanligaste bekymmer är e-posten. Överfulla inboxar är kunskapsarbetarens mest gemensamma, om än inte största, bekymmer. Och det finns anledning att problematisera e-posten. Men vi kommer att behöva den länge än.

E-post har många problem. Historielösheten är ett av de allvarligare — ingenstans finns det en garanterad spårbarhet av viktiga diskussioner eller delad kunskap. Den som inte var med när det begav sig kommer aldrig att kunna ta till sig av diskussionen eller slutsatserna.

Volymen är att annat problem. Den internkommunikatör som inte suckat tungt över obefogade massmejl har förmodligen inte särskilt många månader i yrket.

Detta har satt tydliga spår i utvecklingen kring sociala, kollaborativa intranät. Eller för den delen kring online-kommunikation generellt. Det finns en betydande skepsis mot e-post.

Ändå är e-posten fortfarande kung.

Jag gillar till exempel Facebook och Twitter. Jag använder Basecamp för så många projekt jag kan. Men i 100 fall av 100 skulle jag välja e-posten om någon elak typ tvingade mig välja. De ”nya” verktygen är perfekta komplement. Men ryggraden, den väg som alltid fungerar, är e-post.

John Brunsvik uttrycker det lite mer målande.

Email is capable of being both a Ferrari and a Minivan at once – fast, with room for 2 or 20 passengers.  After years of optimization we are going to be hard pressed to generate a more versatile vehicle.

Man ska ju komma ihåg att även dem av oss som använder sociala tjänster, gör det med e-posten som infrastruktur. Ett Twitter-DM levereras på alla sätt du vill. Däribland just e-post.

Slutsatsen? Ja, den uppenbara är att e-posten måste finnas med i strategin för internkommunikation under överskådlig tid. Även när vi skaffar oss fler, och teoretiskt bättre, möjligheter att stödja organisationens arbete.

En annan slutsats är att fokusera skepsisen mot e-post på den punkt där skepsisen är mest befogad: Kunskapsdelning. Kanske ska du låta folk boka möten som de alltid gjort även om sju e-postrundor inte är optimalt. Men gör allt du kan för att de inte ska fortsätta mejla intressanta artiklar bara till den lilla skara de själva väljer.

2 kommentarer

  1. Intressant poäng och tanke du har och som artikeln beskriver. Mina epost korgar är dagligen överfulla och det gäller att hantera med rätt strategi för att hinna med. Det är lätt att det byggs upp en slags stress att hinna med allt man vill ska bli gjort. Det är bra att finnas med på båda sidorna både som sändare och mottagare, Entreprenör, företagare, konsument och att man på ett smart sätt funderar hur man får fram budskapet igenom epost så att mottagaren verkligen har tid att öppna, läsa och agera.

    För det vet man att det är lätt att man lägger epost åt sidan och halkar man efter blir det aldrig läst….

    have a nice day 🙂

    Gilla

  2. Jeg er begyndt at fokusere mere og mere på e-posten. Jeg henter rigtigt meget trafik via SEO + AdWords, men ulemperne ved at Google, Facebook, Twitter etc. er, at du er 100% i deres vold. De kan ændre algoritmerne, ændre betingelserne, hæve priserne m.m. og måske mister du din kommunikationsplatform til dine kunder.

    Men en epost-liste kan ingen tage fra dig. Du lander direkte i brugerens indbakke og skal ikke vente på, at de opsøger dig. Og med al den statistik man får fra systemer som CampaignMonitor og MailChimp er genialt.

    Men en bra blogpost ellers 😉

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.