Få saker är så värdefulla som användartester när vi utvecklar webb och intranät. Men allt för ofta ställs fel frågor och en sak kan du lägga på minnet direkt: Att designa sajten är ditt jobb. Fråga aldrig hur användaren skulle vilja att detaljer byggs eller ser ut.

UIE.com beskriver de tre frågorna du aldrig ska ställa vid användartester. Om du vill veta mer om varför beskriver artikeln det väl. Men här är frågorna sammanfattade:

  • Fråga inte om framtiden: Skulle du klicka på en bild som visar…?
  • Fråga inte om hur de skulle designa något.
  • Fråga inte genom att ange ett skäl: Är knappens storlek anledningen till…?

2 kommentarer

  1. Skulle vilja skriva om den andra punkten till:
    ”Fråga inte om hur de skulle designa något om du vill använda designresultatet. Däremot så är det ett fantastiskt bra sätt för att förstå behov”.

    Användare med ett blädderblock och spridpennor kan ge väldigt mycket information genom att rita hur de tänker sig lösningar;
    – Du har ritat in en ”skriv ut”-knapp där, varför då?
    – För då kan jag välja att ”Skriva ut som PDF” och få en PDF jag kan skicka till min läsplatta.
    – Men du loggar inte in i systemet med din platta direkt istället?
    – Det funkar inte på min Nexus…
    …osv

    Gilla

  2. Du har bättre erfarenheter än mig av sådana diskussioner, Emil 🙂
    Visst köper jag rakt av den typen av samtal som du skissar. Och med användare som blir så detaljerade som du beskriver ger det behovsinsikter.

    Jag tycker dock att det allt för sällan kommer så långt. Många människor är (av förklarliga skäl, de jobbar ju inte med detta) fokuserade på färg och form. Att bara få dem att överhuvudtaget komma ihåg ”skriv ut”-knappen är en utmaning. Känner man att människan framför en kan ta det steget, är det förstås lysande — och då kan jag skriva under på din omskrivning.

    Eller ”omskrivning” ska jag kanske inte säga. Fördjupning är ett bättre ord. För kärnbudskapet är ju det samma: Det är farligt att ta designbeslut baserat på vad användarna formulerar i stället för vad de gör.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.