Viktig undersökning för alla webbredaktörer

Alla som gått mina ”Skriv för webben”-kurser har hört talas om Eyetrack 2000, en av de första undersökningar som seriöst tog reda på hur vi faktiskt tittar på en webbsida. Nu är Eyetrack III kommen – också den med mycket intressanta iakttagelser. Om du arbetar med innehåll på webben borde den vara obligatorisk läsning. Börja gärna med denna gedigna sammanfattning.

Ett urval av undersökningens resultat:

  • En rubrik får mindre än en sekund av besökarens uppmärksamhet, och redan de första orden i rubriken måste väcka intresse.
  • Korta stycken får dubbelt så mycket uppmärksamhet som långa stycken.
  • Fakta bör presenteras i text, medan processer och konceptuell information gör sig bäst i grafiska, multimediala presentationsformer.
  • Fotografier är vanligen inte det första besökarens blick fastnar vid (vilket bekräftar undersökningen från 2000).
  • Navigation längst upp på sidan fungerar bäst.
  • Sammanfattningar fungerar utmärkt. Hela 95 procent av testpersonerna läste inledningen på de sidor de besökte om första stycket var i fet stil.