Alla som gått mina ”Skriv för webben”-kurser har hört talas om Eyetrack 2000, en av de första undersökningar som seriöst tog reda på hur vi faktiskt tittar på en webbsida. Nu är Eyetrack III kommen – också den med mycket intressanta iakttagelser. Om du arbetar med innehåll på webben borde den vara obligatorisk läsning. Börja gärna med denna gedigna sammanfattning.
Ett urval av undersökningens resultat:
En rubrik får mindre än en sekund av besökarens uppmärksamhet, och redan de första orden i rubriken måste väcka intresse.
Korta stycken får dubbelt så mycket uppmärksamhet som långa stycken.
Fakta bör presenteras i text, medan processer och konceptuell information gör sig bäst i grafiska, multimediala presentationsformer.
Fotografier är vanligen inte det första besökarens blick fastnar vid (vilket bekräftar undersökningen från 2000).
Navigation längst upp på sidan fungerar bäst.
Sammanfattningar fungerar utmärkt. Hela 95 procent av testpersonerna läste inledningen på de sidor de besökte om första stycket var i fet stil.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …