En stor majoritet av oss surfare använder Google för sökningar. Vi kan tala om ett tillstånd som börjar likna ett de facto-monopol. Som börsbolag letar företaget nu efter sätt att expandera på, och en metod för att hålla Microsoft på avstånd – Bill Gates manskap intresserar sig allt tydligare för sökmarknaden. För flertalet är Google förmodligen mest en sökmotor, men de står också bakom den mest omtalade tjänsten för webbaserad e-post, Gmail, och en av världens stora bloggtjänster. Dessutom är de marknadsledande på webbannonser, åtminstone i antal exponeringar räknat.
Nu skriver BusinessWeek att företaget tycks vara på väg att erbjuda en egen webbläsare också. Visst kan det vara bra med alternativ till Internet Explorer, även om det faktiskt finns redan i form av den utmärkta läsaren Firefox.
Men liksom många andra börjar jag känna en allt större tveksamhet inför Google. De är avgörande för allt mer av vår tid på nätet – och det berör sedan många år tillbaka oss såväl privat som yrkesmässigt. Ta till exempel sökmotorn. Den ger utmärkta resultat – det är därför vi använder den – men den är starkt konservativ. Nya webbplatser är oftast chanslösa i striden om topplaceringar, och jag upptäcker att jag allt oftare vänder mig till Yahoo för att kolla om det finns ny information, nya röster i ett ämne. Yahoo ger en betydligt mer levande bild av webben.
Detta berör inte bara nördar och inbitna surfare. Detta påverkar alla svenska företag och organisationer, och jag tror att vi skulle tjäna på en större vaksamhet – kanske till och med misstänksamhet – gentemot Google.