Marknadsföring till massorna en allt dyrare uppgift

De allra flesta som skriver om hur nya medier påverkar den traditionella kommunikationen/marknadsföringen är överens om att stora förändringar är att vänta – de har redan inletts.

Men det finns ofta en lucka i resonemangen. Hur i hela världen ska man kunna lansera ett globalt varumärke med hjälp av företeelser som konsumentgenererade medier? Utan de senaste årtiondenas heliga ko, tv-reklamen?

Svaret är enligt Seth Godin att frågan är fel ställd.

The world of new media is not the place to launch the next one-size-fits-all mega brand […] Instead of using new media to promote brands like Budweiser, it permits that very same megabrewer to launch brands that tell a much more vertical, more focused, more powerful story to a smaller group of people.

Detta betyder inte, menar Godin, att allt egentligen är som tidigare. Vi ser en fundamental förändring: Focus is no longer expensive. Mass is.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa