Podcasting – från akademi till tvättmaskiner

Lite av en podcast-explosion denna kväll. Eller det kanske skulle heta podplosion enligt det nya skumma förkortningsmönster vi ser allt mer av…
Nåja, först och främst ett tips om den nya svenska podcasten QritiQ, ”…en i podosfären utvecklad konversation om den sköna konsten marknadsföring. Samtalen leds av akademikerna Richard Gatarski, Ola Feurst, Anders Lundkvist, Stig G. Johansson, deras gäster och övriga besökare.”
Richard är en sällsynt produktiv deltagare i och kring webbens nya uttrycksformer och ofta mycket läs- och hörvärd. Ett av hans fokus är skolutveckling och den som delar det intresset bör läsa Podcasting for learning (rapport i pdf): Den ”…captures the beginning of our journey using podcasts as a new medium for learning”.
Finns det då pengar att göra på podcasting? Wired News ställer frågan och letar efter ett svar. Jag skulle gissa att svaret är ”ja” – även om jag tror att den stora användningen utanför underhållsrelaterade branscher blir i intern kommunikation. Detta hindrar dock inte Whirlpool att testa. Deras American Family Podcast tycks vara ett genomtänkt sätt att stärka varumärket:

The discussion-based podcast will address matters that impact families with diverse backgrounds and experiences. The podcast will feature real, everyday people and/or subject-matter experts. Each American Family podcast will explore a range of issues affecting today’s families including but not limited to parenting, education, career, health and relationships. Whirlpool brand’s director of consumer insight, Audrey Reed-Granger, moderates the podcast.

Spännande. Undrar hur många svenska varumärkeschefer som klarar av att moderera en podcast? Hur många vill? Hur många har ens hört ordet podcast?