Brukar försöka undvika navelskådande här, men PR-byråernas branschorganisation PRECIS skickade e-post till mig (och säkert många andra) idag. De bjuder in till en träff för att diskutera branschen. Då ska man veta att detta är en organisation som hittills krävt en årlig byråintäkt på 5 miljoner kronor för medlemskap – och för detta har de kritiserats till den grad att de nu lär behöva handskas med en konkurrerande branschorganisation.
Tyvärr kan jag inte åka till Stockholm bara för en sådan träff men det hade nog varit trevligt. Det är ändå intressant vad generalsekreteraren Kaj Flick skriver:
Flera av er representerar nya, spännande specialistföretag. Därför ska det bli intressant att gemensamt diskutera trender och tendenser.
Här tror jag att PRECIS indikerar något djupare än en möjlig oro för konkurrens. Det handlar, vill jag tro, om en gryende insikt att storlek betyder allt mindre. Nya idéer drar inte nytta av skalfördelar, utan snarare tvärtom. Det är tydligt i PR-branschen och också i många andra nischer.
Kopplingen till webben är uppenbar. Det är här ute vi små bygger de nätverk vi behöver.
PRECIS inbjudan är ett tidens tecken. De intresserar sig inte för branschens små för att de är trevliga utan för att de måste. Det är logiskt, bra och stärker min bild av PRECIS.