Jag borde ha lärt mig, men jag blir ändå förvånad. Hur kan stora, etablerade företag fortsätta att köpa oseriös och potentiellt skadlig sökmotoroptimering? Denna gången är den Ikanobanken som gjort bort sig, men de är inte ensamma.

Alla som tagit sig tid att förstå hur sökmotorer fungerar – och det är inte rocket science även om många vill få dig att tro det – håller med Googles Sverigechef:

”Om man vill jobba med en långsiktig hemsidessatsning handlar det om att bygga hemsidor som passar sökmotorerna, inte att lura dem, för det kommer vi upptäcka förr eller senare.”

Den aningslöshet vi hittar i Ikanos webbansvariges svar är illustrativ.

”Man måste ligga lite på gränsen för att vara med där framme.”

På gränsen? Du ska sky gränsen som pesten. Du ska veta var den går och alltid hålla dig på rätt sida. Alternativet är nätets egen avgrund. Det svarta hål som innebär att Google stryker dig ur sitt index.

Jobba i stället varenda dag du publicerar med dessa fem punkter.

  • Förstå hur människor söker. Fråga i växeln vad kunder säger när de ringer. Kolla vad de skriver i e-posten till er. Som vi uttrycker oss söker vi. Om du tycker att er tjänst/vara/samhällsservice heter något annat – ditt problem. Du har säkert en konkurrent som är öppnare för målgruppen.
  • Skriv ordentliga titlar som innehåller de ord människor söker efter. Har du en standardinstallation av t.ex. Episerver som inte låter dig skriva unika titlar? Säg till verktygsleverantören att verktyget inte är komplett levererat.
  • Använd orden och/eller begreppen i rubriker (som är kodade enligt html-standard). Det ger dessutom texter som enklare fångar människors intresse. De ska ju läsa också, inte bara klicka till er.
  • Kasta ut webbdesignern som säger att ”tabeller är bra, det blir snygg layout”. Han vet inte vad han pratar om. Tabeller är till för att strukturerat presentera data. Design bygger du med stylesheets.
  • Få många länkar till din webb. Men inte för att du köper dem från en länkfarmare – var så intressant att andra vill länka till dig. Är du inte så intressant? Varför har du en webbplats?

One comment

Kommentarer inaktiverade.