Sakta men säkert slår bloggen igenom också i svenska företag och organisationer. SBABs ränteblogg är ett intressant företagsexempel. Jag har dessutom haft förmånen att titta in i SKTFs mötesplats för medlemmar, och där finns ett bra exempel på hur bloggar kan knytas till så kallade ”communities” och de funktioner det traditionellt finns där.

Hos SKFT kan alla inloggade medlemmar och förtroendevalda skapa sin egen blogg i systemet. Vi känner igen den grundläggande funktionaliteten som kommentarerna, kronologin och så vidare. Tjänsten är ny så än så länge är det för tidigt att bedöma intresset och genomslagskraften.

Men tanken är mycket god – inte minst tack vare kopplingen till mötesplatsens övriga funktioner. Medlemmarna kan se vilka andra medlemmar som besökt det egna visitkortet och för varje bloggare framgår det vilka grupper inom communityn de är med i. En smart tanke som ytterligare spär på det sociala elementet i bloggandet.

Bloggar inom samlingsplatser/communities är en växande trend. Det tyska lågprisflyget Hapag-Loyd Express har startat HLX Urlaubsblogs för sina resenärer. Häromdagen tipsade Jakob Bøtter mig om att i Danmark erbjuder Euroinvestor bloggar för sina användare. Att SKTF anammar detta, och i ett svenskt organisationsperspektiv ligger i frontlinjen, är kul och spännande. Lycka till.