Oavsett vad du tycker om bloggar och att skriva en sådan själv bör du bevaka vad som sägs om ditt varumärke och ämnen som är viktiga för dig i bloggarna. Det finns flera verktyg redan och nu kommer också Opinmind. Den är lite spännande eftersom den ger ett mått på hur positiv/negativ debatten är kring ett begrepp.

Visst är måttet trubbigt men en snabb anblick visar att Opinmind gör ett rätt bra jobb i kategoriseringen av bloggposter som positiva eller negativa. Nackdelen, som alltid, är att systemet bygger på engelska och att det krävs produkter eller tjänster med bred internationell spridning för att sökningen ska ge något resultat alls.

Lite jämförelser:

  • Sony Ericsson: 76% positiva – 24% negativa
  • Volvo: 90-10
  • Saab: 67-33

Dell har haft stora problem på sistone och fått mycket kritik. Dell Hell, som folk säger. Det syns också i Opinmind: 48% positiva – 52% negativa.

Tack för tipset Niall.