En av fördelarna med att ta semester och skrivpaus under jul och nyår är att man slipper falla för frestelsen att författa listor över året som gick och spådomar om året som kommer. 2005 var bra och 2006 blir kanske också bra. Gott så.

Jag skriver för övrigt detta från ett X2000 på väg till Malmö som just passerat Södertälje. SJ Internet ombord är lysande. För mig föll det sista argumentet mot tåget (vs flyget) när detta kom igång.
Jag har just varit och pratat företagsblogg hos ett av Sveriges största företag inom den finansiella sektorn. Det är lite av en ketchupeffekt just nu kring professionellt bloggande och det är spännande. I sammanhanget kan jag tipsa om en artikel i Internetworld som kom ut före jul – jag och flera andra är intervjuade om företagsbloggar. Du kan läsa den på reportern Urbans egen blogg.

Några andra intressanta grejer som skrivits den senaste tiden är dessa:

  • Sun har gått från att vara det 99:e till det sjätte mest populära företaget på servermarknaden. Chefen menar att förflyttningen beror på deras satsning på öppen och autentisk kommunikation.
  • När jag håller skrivkurser för webbredaktörer brukar jag försöka döda den gamla myten att hemligheten bakom en bra webbtext är att den ska vara kort. Så (enkelt) är det förstås inte. Glädjande, då, att höra att New York Times mest lästa artikel på nätet under 2005 var 29 927 tecken lång.
  • Podradion på Sveriges Radio har gjort succé. Även om jag inte vill förutspå framtiden känns det som en säker gissning att det under året kommer att dyka upp svenska företag som testar podradio för interna eller kommersiella syften. Fast jag gillar faktiskt det engelska ordet ”podcasting” betydligt bättre. ”Radio” ger logiska men ändå felaktiga associationer.
  • Om du tycker att företagsbloggar känns som en ny tanke är du inte ensam. Men bloggar får betraktas som ett relativt etablerat alternativ för kommunikation. Marknadsföring i sociala nätverk är måhända mer jungfruelig mark, men också väldigt intressant.