Google ger oss tråkiga rubriker

I takt med att sökmotorerna och särskilt Google blir allt viktigare påverkas vi som skribenter. New York Times skriver i This Boring Headline is Written for Google om utvecklingen.

…software bots are not your ordinary readers: They are blazingly fast yet numbingly literal-minded. There are no algorithms for wit, irony, humor or stylish writing. The software is a logical, sequential, left-brain reader, while humans are often right brain.

De har en poäng. Kanske blir det lite tråkigare – särskilt i den anglosaxiska tidningskulturen som har ett rubriksättande vi aldrig kommit i närheten av i Sverige. Men det finns väldigt få genvägar. Rubriken är en av de absolut viktigaste texterna på en sida för sökmotorns rankning. Vill du lyckas med en sida i Google måste de ord människor söker efter finns med i rubriken.

Samtidigt får inte jakten på sökmotorrankning bli kompromisslös. Det är trots allt bara halva jobbet gjort när någon hittar dig i en sökmotor. Väl hos dig ska de läsa och agera också. Vissa nyhetssajter har därför börjat arbeta med två olika rubriker för en artikel.

One headline, often on the first Web page, is clever, meant to attract human readers. Then, one click to a second Web page, a more quotidian, factual headline appears with the article itself. The popular BBC News Web site does this routinely on longer articles.

En lösning värd att testa också på andra typer av webbplatser, tycker jag.

2 kommentarer

  1. Säkert finns det andra där ute som har testat det, men det vore intressant att se vad resultaten blir om man genomför det medvetet, konsekvent och med ett uttalat syfte att optimera rubrikerna för läsare vs. Google. Kan man nå långt på båda fronterna?

    En anledning till att det kan vara svårt att genomföra är hur publiceringsssystemen fungerar. Förstasidan är ju ofta automatiskt genererad på senaste nyheter, inkluderade objekt m.m. och rubrikerna är per definition de samma överallt för en viss sida/artikel. Då finns helt enkelt inte möjligheten att göra som t.ex. BBC.

    Om man upplever det som en stark konflikt mellan bra respektive sökmotorvänliga rubriker skulle man kunna ha en ”bra” h1 som länkas från förstasidan, vilken kompletteras med en sökmotorvänlig underrubrik h2 på sidan. Men det är ingen optimal lösning och inget jag, i varje fall, skulle rekommendera annat än i undantagsfall.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa