Aftonbladet marknadsför Skype

Kvällstidningarna kan ibland vara ett bra mått på hur spritt, vedertaget eller ”folkligt” någonting är på väg att bli. Är det så borde TeliaSonera och de andra leverantörerna av fast telefoni bli oroliga på riktigt.

abskype.gif

”Nu kan alla Aftonbladets läsare ringa gratis med Skype” skriver AB på sin Skype-sida. Det är sant men har förstås inget med att man är läsare av just AB att göra. Alla med bredband kan ringa gratis med Skype och det betyder numera ganska många svenskar. Enligt EU-kommissionen hade Sverige en bredbandsspridning på 19 procent i höstas (pdf).

Men strunta i ABs dragning. De ger trovärdighet åt Skype som ett alternativ värt att testa. Vi är många som kan vittna om att den testen brukar sluta med att man blir en regelbunden Skype-användare. Mitt gamla telefonbolag har exempelvis förlorat alla samtalsavgifter för utlandssamtal som de tidigare fick från mig.

2 kommentarer

  1. Är det inte fler än 19% som har bredband? I så fall är det ju en lögn utan dess like att ”alla Aftonbladets läsare” kan ringa gratis med Skype…om man nu ska vränga ord. Men visst har det blivit folkligt med Skype. Ett annat tecken på det tycker jag när en produkt blir synonym med ett verk som i ”att skajpa någon”.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa