Först förändrade han skivindustrin med Kazaa. Nu utmanar han framgångsrikt telefonbolagen med Skype. Snart ger sig Niklas Zenntröm och entreprenörskollegan Janus Friis in på tv-marknaden, enligt vad BusinessWeek erfar.

”The Venice Project” sysselsätter utvecklare i ett halvdussin städer (bland annat London och New York) samtidigt som samtal förs med de stora tv-bolagen. Affärsmodellen är inte känd men Zennström och Friis har ju visat sig hitta pengar förr där få andra trodde att det fanns lönsamhet.

Jag vet förstås inte mer än vad BusinessWeek skriver men jag får en känsla av att detta projekt skiljer sig från de två tidigare. Inte lika underifrån och anti-etablissemang, på något sätt. Zennströms roll tycks också bli annorlunda med betydligt mindre av den dagliga driften i sin hand.

Vad det blir återstår att se. Men när en av de skickligaste entreprenörerna på mycket länge satsar är det läge att vara nyfiken. Kanske skakas ännu en övermogen affärsmodell?