PR-konsulterna Trevor Cook och Paull Young har dragit igång en kampanj mot ”Astroturfing”, det vill säga PR-projekt som skapas för att ge intryck av en spontan och oregisserad gräsrotsrörelse. Som Neville skriver saknas de stora byråerna bland undertecknarna.
Nu kan man förstås inte skriva under allt här i världen. Det betyder ju inte att man – i det här fallet – astroturfar hej vilt. Själv har jag struntat i det för det känns helt enkelt inte särskilt relevant för min del. Men i förra veckan fick jag ett märkligt samtal.
En kvinna presenterade sig med förnamn och sa att hon hade sett att jag skrivit om astroturfing. Jo, det stämmer, sa jag. Då undrade hon om jag ”arbetar med astroturfing”. Jag svarade nej och då undrade hon om jag kände till några andra byråer i Sverige hon kunde vända sig till. Efter mitt nej på den frågan också avslutade vi samtalet.
Efteråt kunde jag inte låta bli att kolla varifrån hon ringde och det visade sig vara en stor reklamköpare i Sverige verksam inom livsmedelssektorn i vid mening. Eftersom jag inte vet mer än vad jag skrivit ovan berättar jag inte vilket företag det var. Hennes syfte kan ju, i teorin, ha varit något annat än att inleda ett samarbete i ett astroturfing-projekt.
Detta skrivet bara för att belysa att problemet inte är internationellt eller amerikanskt. Astroturfing väcker intresse också här i Sverige. Kanske har det funnits kampanjer länge, kanske är det på väg. Men alla seriösa kommunikatörer borde säga klart och tydligt nej. Gärna kampanjer som engagerar människor, men inte utan att spela med öppna kort.