Den snabba utvecklingen på nätet har gett oss många nya verktyg. Mer eller mindre har dessa verktyg också kommit till användning för professionella syften – som ett sätt att kommunicera med kunder, medborgare eller internt.

Föga förvånande, men ändå tänkvärt, är den tydliga skillnad som finns mellan de olika verktygen.

Bloggar, wikis och taggar hör till dem som kan upplevas som farliga i betydelsen att företaget eller organisationen tappar för mycket av den traditionella kontrollen.

Visst finns det många som tar steget. Listan över svenska företagsbloggar växer sakta men säkert och i Storbritannien har Department for Environment, Food and Rural Affairs faktiskt startat en wiki för att utveckla en viss idé med utomståendes hjälp.

Men om vi jämför utvecklingstakten för dessa sociala verktyg med podcasting har de ingen chans att hänga med, tror jag. Podcasting har kommit att bli prenumererade ljudfiler, varken mer eller mindre, och passar väl in i existerande upplägg för marknadsföring. Neville Hobson skriver om Speedos podcasting-initiativ:

Each podcast has been accompanied by awareness-raising web advertising as an integral part of the overall communication.

Speedo received a lot of feedback to those early podcasts, including suggestions on how to improve the experience for listeners (in other words, how to make them more engaging and credible).

Direkt efter sommaren träffade jag inom ramen för ett webbprojekt en kommunikationsansvarig för ett globalt företag med bas i Sverige. De kommer att använda wikis ungefär samtidigt som jag blir president för EU. Det finns helt enkelt inga förutsättningar i företagskulturen för ett så öppet förhållningssätt. Men podcasting fanns redan i kommunikationsplanen.

Video har samma förutsättningar och jag noterar att, återigen, den brittiska statsapparaten använder filmer på YouTube i sitt PR-arbete.

Detta är inget problem. Bara en lärdom. De nya verktygen må ha en potential för djupare kontakter men vi kommer att se en lång rad olika användningsområden. Vissa säkert ”on the edge” men många bara snäppet mer personliga än vad vi är vana vid.