I en dom från Hovrätten i Västra Sverige slås det fast att ett meddelande i Telias kundtidning Calling inte var nog för att informera en kund om en villkorsändring i abonnemanget.
Det är en flera år gammal historia som nu fått ett avgörande enligt Juridik Idag (artikeln tillgänglig endast för inloggade).
I korta drag handlar den om att Telia förändrade villkoren för en typ av mobilabonnemang men delar av förändringen meddelade de endast i kundtidningen. En kund som inte tyckte att det räckte stämde Telia och har nu fått rätt.
Juridik Idag skriver, och här blir det kanske intressant ur en kommunikatörs perspektiv:
Hovrätten anser inte att det normalt kan krävas av telefonabonnenter att de tar del av innehållet i kundtidningar. Med hänsyn till att Telia till exempel vid fakturering har kunnat underrätta abonnenterna om villkorsändringens innebörd på ett sätt som är bättre ägnat att fästa deras uppmärksamhet på villkorsändringen, finner hovrätten att Telias avtalsvillkor om villkorsändring är oskäligt enligt 36 § avtalslagen.
Mina juridiska kunskaper räcker inte för att säga om en kundtidnings juridiska status tidigare prövats rättsligt. Inte heller om detta är en fingervisning för kundtidningar i allmänhet. Men för alla informationsansvariga och kundtidningsredaktörer där ute kan utslaget vara värt att komma ihåg.
1 kommentar
Kommentarer är stängda.