Jesper Rønn-Jensen jobbar på en stor IT-firma och tog sig för att kolla hur många som anpassar intranätet med egna länkar, den enklaste formen av personaliserade intranät.
88 procent struntade helt i funktionen. Trots att publiken rimligen är mer nyfikna på funktioner och ”godis” än i många andra organisationer. Som inUseful konstaterar visar kommentarerna på Rønn-Jensens text att 12 procent användning antagligen är extremt högt.
Vi vill helt enkelt inte anpassa vårt intranät. Livet för kort, det finns roligare saker att göra, vi fattar inte riktigt hur det går till.
Anledningarna är många. En av de viktigaste tror jag är denna: De flesta intranät är inte ett personligt arbetsverktyg på riktigt. Det är alldeles uppenbart att vi använder en gemensam yta och kanske är det också en av de bärande poängerna med ett intranät. Det är vårt. Inte mitt. I denna miljö blir personalisering en främmande tanke – vilket dock inte utesluter exempelvis rollbaserad information och arkitektur.