Falsk flagg? Marknadsföring i sociala medier.

Det finns hur många filmer som helst som visar hur Diet Coke reagerar om man tillsätter Mentos. Detta började som en kul grej utan inblandning från företagen – men det har lett till att Mentos fått ”gratis annonsutrymme” värt 10 miljoner dollar.

Det menar i varje fall Mentos Pete Healy och han kommer på en konferens i december att utveckla hur de arbetade med möjligheten som uppstod. De valde nämligen att ta chansen. De skapade en tävling, såg till att finnas med på rätt sajter och så vidare.

Betraktat utifrån känns Mentos-exemplet som ett praktexempel på hur företag kan använda sociala medier. Gripa dagen, typ. Men samtidigt som många företag förmodligen inte ens skulle ha tänkt tanken finns det andra som skapar tillfället själv. Read/Write Web har tittat närmare på ett exempel, Campari, och konstaterar:

Increasingly marketing firms are using popular social networks on the Web as part of their campaigns – creating fake user profiles to sell their products.

Vi har ju i Sverige ett angränsande fall även om det inte var lika långt draget. AMF Pension skapade en blogg i anslutning till en reklamfilm där en ”säkerhetstekniker från Kalmar”, om jag minns rätt, påstod sig ha varit i framtiden. Visserligen finns det människor med vårdbehov som tror sig har varit med om saker men detta var förstås falskt.

Jag är inte beredd att säga ”AMF gjorde fel” eller ”Campari ljuger”. Men okomplicerat är det inte. WOMMA, Word of Mouth Marketing Association, har en etisk kod vars grundpelare är dessa:

  • Honesty of Relationship: You say who you’re speaking for
  • Honesty of Opinion: You say what you believe
  • Honesty of Identity: You never obscure your identity

Det låter ju rätt rimligt. Men det täcker ändå inte situationen med en påhittad identitet som tydligt representerar ett intresse. Och identiteten/individen är ju det centrala i ett socialt nätverk.

Att varenda tween i Sverige har flera olika identiteter på Lunarstorm må vara hänt. Att ha det som företag… Nja, jag skulle vara väldigt försiktig om reklambyrån kommer intrampandes och glatt säger ”vi har skapat Stina som kan vara ert ansikte på YouTube”.

Var med där ute. Skapa kontakter, lär och lyssna. Men börja med att vara dig själv. Vågar inte företaget det begriper jag inte hur det vågar ta risken att vara någon annan.

2 kommentarer

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa