Det finns en seriös del av den bransch som säljer sökmotoroptimering. Men det finns också ganska skuggiga partier, för att uttrycka det milt. När ett optimeringsföretag hotar att stämma en företrädare för en konkurrent förlorar båda företagen på det. Men framförallt blir det ännu ett steg tillbaka för en bransch som skulle behöva röra sig snabbt i andra riktningen.

För några månader sedan sa jag på en konferens att jag trodde branschen skulle försvinna. Folk smålog åt mitt påstående. Men jag vidhåller. Som vi känner den, kommer branschen att försvinna.

Optimering bör vara och kommer att bli en integrerad del av redaktörs- och projektledarskap på webben. Inte minst eftersom sökmotorerna täpper till hål efter hål som används av branschen. Kvar blir en liten kärna specialister som håller koll på den senaste utvecklingen.

2 kommentarer

  1. Så sant. I takt med att semantiken utvecklas på nätet och det blir naturligt att och människor blir vana vid att skriva så att en dator förstår kommer det ju inte behövas några specialister på det.

    Gilla

  2. Lite pinsamt är det faktiskt. Och det är ju inte första gången det bråkas på sandlådenivå.

    SEO är inte direkt raketforskning, sökmotorerna blir bättre att hantera ”smarta tricks” – så jag kan inte annat än hålla med om att SEO kommer bli en integrerad del av ett webbprojekt och en webbplats.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.