Under hösten har vi kunnat följa Eric Fallanders ex-jobb om företagsbloggar. Han har verkligen satt sig in i ämnet och gjort en grundlig analys ur ett språkligt perspektiv.

En av de slutsatser som indikerades hade jag däremot en invändning mot. Slutsatsen var att företagsbloggar var mer eller mindre opersonliga eftersom ordet ”jag” var oändligt mycket sällsyntare än i privata bloggar.

Min långrandiga invändning kan du läsa på Erics blogg men i stora drag tyckte jag så här: Det är självklart att en företagsblogg använder ”jag” eller ”mig” i mindre utsträckning än en privat blogg. Den privata bloggen handlar ju oftast om ”mig”. Det vore betydligt intressantare att jämföra företagsbloggar med andra former av företagskommunikation.

Och det har Eric nu gjort.

Företagsbloggarna må te sig opersonliga jämte privatpersoners bloggar, men är ruskigt intima jämte annan företagskommunikation.

Kul Eric att du gick vidare trots att uppsatsen var klar!