Till skillnad från bloggande i allmänhet måste en företagsblogg leverera värde. Men det handlar ju väldigt sällan om direkt försäljning. Så vad ska man då mäta?

Jag har nyligen varit inne på samma frågeställning kring webbinnehåll i allmänhet i Fem sätt att mäta en webbredaktör, och visst finns det mått. Webbredaktören kan visa värdet av sitt arbete — och enligt Forrester Research gäller det samma för en bloggare (via Micro Persuasion):

Following a three-step process, marketers can create a concrete picture of the key benefits, costs, and risks that blogging presents and understand how they are likely to impact business goals. This, in turn, enables marketers to answer the key questions, such as whether to blog or not to blog, or to make smart choices about an existing blog.

Mätmetoder med matematisk precision ska du inte vänta dig. Sådan är ju verkligheten för alla oss som rör oss i olika kommunikationsdiscipliner. Men det finns något logiskt i exempelvis tanken att jämföra de insikter en företagsblogg kan ge med vad en fokusgrupp kan lära oss. Därmed finns det också ett värde att jämföra med, det vill säga kostnaden för fokusgruppen.

Kolla vidare. Micro Persuasion ger en tydligare översikt än Forrester själva.